Vellykket dag om nettvett på Sand skole

Onsdag 7. november fikk skolen endelig besøk av «nettvett-ekspert» Michal Solheim. Fjorårets elevråd ved skolen hadde søkt og fått tilskudd fra Elevorganisasjonen for å kunne leie kursholder. Først var det mellomtrinnet på Sand og Malangseidet som fikk et foredrag. Michal brukte en del tid på å få fram at alle som er på nett ikke alltid er den de gir seg ut for, og at man ikke må oppgi informasjon om seg selv til fremmede. Engasjementet var stort blant elevene og mange hadde fine innspill.
Ungdomstrinnet fikk et fordrag som hadde noe mer voksent innhold. Her fikk vi høre om delingskultur av bilder og video blant unge, ulike apper som benyttes til mobbing og ikke minst den rørende historien til Sandra (på video) om hvordan EN venn hadde reddet henne. Så Michal sin oppfordring var rett og slett – SE og VÆR en som bryr seg – både på nettet og i virkeligheten.

Da klokka slo 18.00 var det tid for de voksnes foredrag. rundt 50 oppmøtte fikk innsyn i barn og unges digitale verden, spillenes utfordringer og mobbeproblematikk. Men mest av alt fokuserte foredragsholderen på de voksnes rolle som modeller for egne barn. Han utfordret oss til å snakke med barna/ungdommen om hvordan livet på nettet er, om utfordringer de møter og ha en åpen linje – for de VIL møte på usunne eller skremmende atferd også på nettet. Også spill ble tatt opp som tema, og Michal var veldig klar på at 18-års spill ikke er for 12-13 åringer nettopp av en grunn. Han viste klipp fra to spill som ingen bør benytte før de er 18 år – Call Of Duty og Grand Theft Auto. Foreldrene grøsset ved synet av den vold og mishandling som disse spillene inneholder. Før det ble kafé (arrangert av 10.klasse og foresatte) ga han oss ei utfordring: snakk med hverandre i kaffepausen om grenser, utfordringer og hva som skaper konflikter.

Etter pausen tok han ei kort oppsummering og innspillene er oppsummert i ordskyen og teksten her. Michal slo et slag for å snakke med naboene og andre foreldre om nettbruk og generelle grenser – «å være foreldre er litt av en jobb, men vi må stå i det,» var hans konklusjon.

Til slutt takket FAU-leder Fredrik Nordnes for tiltaket, samtidig som han utfordret alle til å snakke med hverandre om temaet – også de som ikke kunne komme på møtet denne kvelden.

Vi takker Michal Solheim for besøket – og ikke minst elevrådet ved Sand skole som hadde søket om tilskudd til et slikt møte fra Elevorganisasjonen. Uten disse midlene hadde det aldri vært mulig å få dette til. Så ungdommen bryr seg og vil ha diskusjon og klare grenser – men klarer vi voksne å samarbeide om å sette dem?

Permalenke til denne artikkelen: https://web.sandskole.no/?p=6445