Livet langs en fjord – overnattingstur til Aursfjorden

Livet langs en fjord

8.klasse på Sand skole er med i et prosjekt som heter «Den naturlige skolesekken«. Vi skal lære mer om fjorden vår og lokalsamfunnet. I den forbindelse ønsket vi undersøke hvordan det var å leve i bygda i gamledager
. Vi planla en tur med overnatting der vi skulle reise tilbake i tid og spise og kle oss slik de gjorde for ca.100 år siden. Elevene hadde i hjemmelekse å lage mat før vi dro. De disket opp med gomme, flatbrød, heimbakt brød og hjemmelaget yoghurt. Noen bidro med poteter og noen hadde med melk rett fra tanken. Vi hadde også vært hos Rune og plukket potet og plukket solbær som vi kokte saft på
. Safta vi hadde laget fikk vi smake på i løpet av turen. Vi laget også smør, potetlefser, pannekaker og smørgrøt i løpet av turen. Samtlige elever har hjulpet til i forberedelsene og har laget mat enten i forkant av turen eller i løpet av turen.

Vi startet fra Sand med den gamle redningsskøyta Biskop Hvoslef og reiste slik de gjorde i gamle dager
. Vi fulgte deler av ruten til den gamle lokalbåten og fikk servert mange historier av Alf Johannes Riise, blant annet om hvordan det var å reise til byen før i tiden

. Elevene fortalte også historier fra gamle dager i løpet turen som de hadde lært seg utenat hjemme. Måltidet på båten bestod av hjemmebakt brød med nykjernet smør, hjemmelaget gomme og et glass fersk melk. Det var en del regn i løpet av båtturen og vi fikk ikke noe fisk, men vi hadde en flott tur likevel.

Da vi ankom Aursfjorden gikk vi i land og gikk opp til det gamle internatet som vi var så heldige at vi skulle få overnatte i. Marit Ananiassen og Jack Bjørkhaug eier og har satt i stand internatet til et kunstgalleri med kafé som har både utstilling og flere ulike arrangementer i løpet av året. Marit er også lærer i kunst og håndverk for 8.klasse så de hadde begynt på et grafikkprosjekt på skolen der de lagde et tresnitt av gamle bygninger som de i løpet av overnattingsturen gjorde ferdige. De trykket tresnittet over på papir med sverte og lagde noen flotte kunstverk.

På mandagskvelden kom Arne Pedersen og fortalte mange spennende historier. Blant annet om hvordan det var å gå på skole på internatet, om de russiske fangene som levde i kjelleren der under krigen og den kjente historien om Birte og Benjamin. Det var veldig flott å få historier fra en som selv hadde gått på skole på internatet og selv om de var litt skumle historier så klarte vi alle sammen og sove til slutt.

Tirsdag gjorde de ferdig trykkingen av tresnittene, og brevskriving med blekk, pennesplitt og trekkpapir stod også på timeplanen. Turen ble avsluttet med en skoletime fra gamle dager i skolestua ved Aursfjordsaga. Der avholdt Rune Morten en kristendomstime for sine børn, der de lærte både salmevers og bibelhistorie. Vi var alle enige i at det er fint at skammekroken ikke brukes lengre.

På vegne av elevene i 8.klasse så vil jeg takke alle som har bidratt til at vi fikk dra på denne fantastiske turen. En særlig takk til Marit, Arne, Karianne og mannskapet på Biskopen. Og til slutt en stor takk til alle dere der hjemme for mat, historier og et knakende godt samarbeid.

Her er turen vår i bilder.

SONY DSC

2015-09-18 09.53.43 2015-09-18 09.53.50 2015-09-18 09.54.02 Aursfjord (1) Aursfjord (2) Aursfjord (5) Aursfjord (6)SONY DSC

Aursfjord (36)

internat (6)1 internat (6)2