Fjøs for framtida!

Tirsdag 8
. september var 10
. klasse på fjøsbesøk i lausdriftfjøsen til Stig og Anne Grethe på Sletta
. I en periode har klassen jobbet med lokalpolitikk, og i den forbindelse har vi fått med oss påstanden om at kravet om lausdrift fra 2024 betyr kroken på døra for de fleste bøndene
.

fjos03fjos04

Fjøsen til Stig og Anne Grethe er ombygd fra fjøs med båser til lausdrift og sto ferdig i fjor høst. Kalvene var virkelig å betrakte som babyer. De yngste var bare ei uke gamle og den eldste nærmet seg 4 uker
. De var veldig søte og vi lot oss virkelig sjarmere!

fjos05fjos06

Etterhvert ble vi dristige nok til å bevege oss ut i fjøsen sammen med kyrne. Til tross for at 20 ungdommer kom inn i fjøsen, så var de veldig rolige og lot seg ikke stresse.

fjos10fjos12

Ei ku på vei inn i melkeautomaten hvor den spiser kraftfor mens den blir melket. Ei anna ku på vei ut av melkeautomaten.

fjos08fjos09

Espen rakk muligens å klappe alle kyrne?!  Og er Kristin en framtidig bonde? Det var ingen tvil om at hun har godt håndlag med dyr.

fjos11fjos13

Foret porsjoneres ut gjennom datamaskiner og automater, og kyrne bestemmer selv når de vil spise…

fjos31fjos14

…drikke eller bli klødd på ryggen. Kanskje vi skulle hatt en slik i klasserommet!

fjos16fjos17

Ikke sparka den, og ikke beit den! Og ikke om den ville smake foret som Krister bød på!

fjos15fjos18

Selv om kyrne var søte, snille og rolige, så var kalvene ordentlige hjerteknusere. Som babyer flest likte de å patte på fingrene:-)

fjos19fjos21fjos22fjos26

fjos27fjos28

Kvalitetstid i kalvebingen!

fjos29lunch01

Etter en time i fjøsen måtte vi takke for oss, og vi takker Stig og Anne Grethe for at vi fikk komme å se hvordan fjøsen deres har blitt etter ombygginga til lausdrift.

På Elvevoll gård ventet Emilie på oss med nystekte kanelboller. Og etter lunsj ble det både fysisk aktivitet, vedstabling til inntekt for klasseturen og etisk dilemma i KRLE. Og for en gangs skyld var det elevene fra Sletta, Boikamyra og Malangseidet som var først hjemme:-)

lunch02lunch03

Permalenke til denne artikkelen: https://web.sandskole.no/?p=3835