Høstens absolutte høydepunkt for 9. klasse!

oslotur29

Allerede før sommerferien hadde elevene i 9
. klasse en plan om at vi skulle få til en klassetur i løpet av høsten

. Søknad om reisestøtte fra Stortinget ble sendt, og da Nina få dager etter skolestart høsten 2014 kunne fortelle at den var innvilget, ble beskjeden mottatt med et gledesbrøl fra 19 forventningsfulle elever. Og hele høsten har vi bare gleda oss!

Onsdag 26. november dro vi grytidlig avgårde til Tromsø for å ta første fly kl 06.30. Det var ingen sure miner over å ha måttet stå opp om natta, og det var kanskje bare Nina og Lasse som tok en powernap eller to på flyturen til Oslo. Bilder av det kommer sikkert til å dukke opp:-)

NSB rutetog var billigste reisealternativ inn til Oslo, og Anker hostel var billigste boalternativ. Her var standarden meget enkel, men som sagt, billig. Siden rommene ikke var klare for innsjekk, dro vi liksågodt til Holocaustsenteret en time før beregnet. Her ble vi møtt av lederen for Holocaustsenteret som kunne fortelle at NRK var tilstede for å gjøre opptak i anledning at den var 72 år siden deportasjonen av 532 norske jøder med skipet Donau. Vi ble derfor geleidet til restauranten hvor vi måtte forholde oss rolig til opptakene var gjort.

Deretter var vi igang med undervisningsopplegget. Hedda holdt først et foredrag om det norske holocaust for oss. Deretter jobbet elevene med ansvarskort. Her var oppgaven at de skulle rangere ulike mennesker som spilte en rolle i det norske holocaust. Hvem hadde mest ansvar? Hvem hadde minst?

oslotur34oslotur01

Deretter fikk gruppene hvert sitt kamera og hver sin avdeling i utstillingen. Her skulle de ta tre bilder fra utstillingen og lage en fortelling som de skulle presentere for de andre.

oslotur02 oslotur03

Etter selve undervsiningsopplegget fikk vi litt ekstraservice: Hedda tok oss med ned i bunkeren under den enorme bygningen. Fra bunkeren var det en hemmelig gang ut i hagen mot sjøsiden, og når Vidkunn Quisling bodde der under 2. verdenskrig, så hadde han alltid en båt liggende klar nede ved sjøen i tilfelle han måtte flykte. Du kan lese mer om Holocaustsenteret her.

Elevene fikk vandre på egen hånd i sentrum av Oslo på ettermiddagen. Klokka 19 møttes vi på Egon og spiste pizzabuffet. Lasse tok med seg Sander og Robin for å se Liverpool spille i Chapions League. Resten av gjengen dro tilbake til hotellet.

Klokka 8 var vi klar til utsjekk. 5 av jentene hadde forsovet seg og fikk virkelig en sjokkstart på dagen. Klokka 09.15 var vi klar for sikkerhetskontrollen på Stortinget og vi fikk møte guiden vår. Vi fikk blant annet se den ekte grunnloven
. Det er svært sjeldent at den er utstilt, men i år er den det siden det er 200 år siden den ble skrevet.

oslotur04oslotur05

oslotur06oslotur18

Vi var innom Stortingssalen, for møtet som egentlig skulle være denne dagen var blitt flyttet.  Her var det ganske strengt. Vi fikk ikke lov til å gå mellom radene, og heller ikke røre noe. I grunnlovsutstillinga fant vi bilde av en av Kristians forfedre???! Vi synes i alle fall at han ligna.

oslotur07oslotur08

Under Stortinget og under Akersgata er det mange korridorer med ulike rom. Her var også undervisningsrommet Valget er ditt 20150. Vi skulle imidlertid spille grunnlovsspillet 2014. Klassen ble delt i 4 grupper. Bård Tufte var hovedpersonen i instruksjonsvideoene til hver oppgave.

oslotur09oslotur12

Gruppene diskuterte og prioriterte momenter de syntes var viktigst å ha med i grunnloven.

oslotur13oslotur14

oslotur15oslotur16

Så presenterte de sin grunnlov og måtte svare på spørsmål fra de andre.

oslotur17

Til slutt fikk de stemme på den grunnloven de syntes ble best. Det ble et utrolig jevnt resultat, men så var også de ulike forslag til grunnlov svært like. Alle hadde menneskerettighetene som det aller viktigste. Det er betryggende!

oslotur19oslotur20

Etter endt undervisningsopplegg hadde vi avtalt å møte Kent Gudmundsen fra Troms Høyre. Han viste oss rundt på Stortinget i ulike rom.

oslotur21oslotur22

Kent hadde avtalt med Regina Alexandrova at hun skulle overta omvisninga siden han måtte i et møte. Regina viste oss Lagtinget. Dette rommet er sjeldent i bruk i dag. Stolene her var likedanne som i Stortingssalen, og her fikk vi lov til å prøvesitte.

oslotur23oslotur24

oslotur25oslotur26

oslotur27oslotur28

Vi var alle sammen sultne etter besøket på Stortinget, men først måtte vi opp til Slottet for å ta klassebilde. På tur opp mot Slottet så vi en svart limousin komme kjørende ned med eskorte. Kunne det være kongen? Limousinen måtte stoppe for rødt lys, og i baksetet satt ingen ringere enn en smilende blid kronprins. Vi ble en smule starstruck hele gjengen og klarte ikke å få tatt bilde, enda kameraet hang rundt halsen. Men kronprinsen smilte og vinket til oss, og det var stas!

108

Lunsjen ble fortært på MAX, og så fikk elevene fritid med beskjed om oppmøte 17.15 ved Oslo S
.

oslotur31oslotur32

oslotur33

Klokka 16.45 var alle elevene samlet utenfor Oslo S, klar for å reise hjem, ganske slitne, men veldig fornøyde.

Permalenke til denne artikkelen: https://web.sandskole.no/?p=3205