Ei annerledes uke med storyline

Siden eksamen er avlyst i vår, så bestemte lærerne på ungdomsskolen seg for å prøve arbeidsformen storyline. 9.klassen er ute i PRUA (utplassering i arbeidslivet) for tiden, så det ble 8. og 10.klasse som ble prøvekaninene våre.

Storyline er en arbeidsmetode der elevene starter med å skape seg en identitet, og så skal de være i rollen gjennom hele uka. Temaet i denne storylinen var forfølgelsen av norske jøder under andre verdenskrig. Opplegget har vi lånt fra Holocaustsenterets nettsider. Elevene vet ikke hva som skjer, men får ulike oppdrag de må gjennomføre. Denne uka har de måttet lage rollespill og kode/dekode meldinger.

Elevene startet uka med å skape sin egen jødiske familie. I løpet av krigen (uka) har far blitt arrestert, eiendommene deres har blitt konfiskert, de har fått et til barn og de har flyktet til Sverige. Etter krigen måtte de ta stilling til hva de skulle gjøre. Skulle de bli værende i Sverige, eller reise tilbake? Hva var det å reise tilbake til?

Her er familien Adler med far Abraham (Kornelis), mor Amir (Vegar), onkel Georg (Oliver), sønnen Shmuel (Sebastian) og datteren Paula (Mira).

Familien Edelman med mor Maria (Elias), far Samuel (Snorre), datter Sarah (Mariell) og datter Anna (Nemi).

Familien Goldman med mor Catrine (Sigve), onkel Ernst (Aron), far Samuel (Tobias), datter Olga (Tilde) og sønn Moses (Daniel).

Familien Becker med datter Bertha, datter Anna (Emma), far Abraham (Adrian) og mor Sofie (Kristoffer) og datter Edda som ikke er med på bildet.

Familien Schmith som besto av mor Anne (Odin), far Frank (Vebjørn), sønn Shmuel (Guro) og datter Cecilie (Lea).

Vi avsluttet uka med å evaluere storyline som metode. Tilbakemeldingene fra elevene er at det har vært en artig måte å jobbe på, og at de har lært om et tema på en ny måte. Elevene hadde også gode innspill til andre fag, tema og oppdrag som kan passe i storyline en annen gang.

Nina og Hanne

Permalenke til denne artikkelen: http://web.sandskole.no/?p=8056