Fersk geitmelk, rett fra kua!

Siden vi var så godt i gang, fortsatte vi like så godt besøksrunden uken etter. I forrige uke gikk turen til geitfjøsen i Fjellskardalen. Trygve og Tone Merete tok i mot oss, og la opp til et lærerikt og artig fjøsbesøk.

Først hilste vi på geitene. Det var mange voksne geiter, og noen små, spretne kji. Deretter fikk vi lov til å melke geitene for hånd. Trygve lokket de med kraftfor. Akkurat som kua, er geitene også svært glad i dette. Kraftfóret ble servert oppe på melkerampen, og den ene geiten etter den andre stilte seg opp, og for oss var det bare å brette opp ermene og klemme til. Det var ikke fritt for at det suste en stråle både hit og dit, men stort sett gikk det meste av melken i de små begrene. Flere smakte på den ferske geitmelken, og det smakte naturlig nok melk. De fleste er jo vant til kald melk, og ikke lunket, så flere synes det var uvant. I tillegg kjente vi en liten ettersmak på fersk melk rett fra geita.

Vi fikk omvisning i melkerommet også, og kom inn på mange interessante ting. Noe av det vi snakket om var at melkebilen kommer hver tredje dag, og ei geit kan i snitt melke tre liter om dagen.

Ute i den friske høstsola disket Tone Merete opp med oster laget av geitmelk, der ostene er produsert her hjemkommunen vår. Den ene osten var til og med produsert der på gården. Tone lager fetaost, og denne er vel verdt å smake på! I tillegg fikk vi smake på Balsfjordosten. Det er en kvit geitost. Den siste smaksprøven var brunost, også laget av geitmelk.

Etter en flott besøk, med mange spennende gjøremål og smaker, gikk turen videre opp i skogen. Der fyrte vi bål, spiste lunsj og koste oss. Før vi gikk ned igjen til gården, avsluttet vi skogsturen med bokstavaktiviteter.

Tusen takk for et hyggelig og lærerikt gårdsbesøk. Nok en flott uteskoledag var over, men flere står for tur.

Nå som du har lest artikkelen, lurer du sikkert på hvordan geitmelk rett fra kua går ann? Det gjør vi også! 🙂

Permalenke til denne artikkelen: http://web.sandskole.no/?p=670