Uteskole i fjæra og på Stabb-Ola heimen

6.-7.trinn hadde temaet levende organismer i fjæra på uteskole i dag. Turen gikk til Indre Malangseidet og grillhytta der.  I fjæra skulle elevene lete etter liv og det var virkelig spennende. De fant både sjøstjerner, krabbe, snegler, tangsprell, tanglopper med mere. Her er noen bilder av fangsten.

Stabb-Ola heimen er en plass mellom veiendene Indre Malangseidet og Middagsbukt. Der ryddet og bygget Ole Peder Olsen også kalt Stabb-Ola, og hans hustru opp sin egen gård. Navnet Stabb-Ola kommer av at Ola ble født ved Stabben i Fjellbygda. Han flyttet til Middagsbukt da han var 6 år.

Her er bilde fra hvordan det er der i dag.

Nå er det ikke andre spor etter gården enn en liten mur, men i slutten av 1800-tallet og i første halvdel av 1900-tallet var gården i drift.  Sønnen overtok gården  i 1937

Stabb-Ola ble 83 år og han og Ingrid fikk 7 barn og et barnebarn som alle ble fostret opp på gården.

Her er bilde av Stabb-Ola heimen

Info og bilde er hentet fra årboka for Malangen og Balsfjord  2014.

Permalenke til denne artikkelen: http://web.sandskole.no/?p=6571