Tirsdag 26.mai kunne stolte 7.klassinger reåpne toalettene på barneskolen
. I flere uker har de grublet, beregnet, diskutert, pusset og malt (og sunget litt)
.
Ideen ble unnfanget da klassen fikk oppgaven «skriv en søknad om noe du IKKE kommer til å få postitivt svar på». Rektor mottok en mengde søknader til behandling. Noen var av det virkelig uoppnåelige slaget, men to av søknadene ble vurdert til gjennomførbare.
På grunn av trengsel i inngangspartiet ønsket 7.klasse å benytte inngangen gjennom biblioteket som «sin» inngang ut skoleåret. Etter samtale mellom rektor, renholdere og vaktmester, valgt de å innvilge søknaden, men med ei prøvetid. Ordningen har fungert utmerket og har blitt en rutine.
En annen søknad pekte på forholdene på toalettene. Utrivelige farger, skriving på vegger, elever som «holdt seg» hele dager fordi de ikke ville benytte disse toalettene
. De ønsket å male og gjøre rommene triveligere og mer innbydende.
Rektor og vaktmester diskuterte ideen og sammen med lærerne i klassen gikk de for å godkjenne søknaden.
Deretter begynte arbeidet med planlegging. Beregning av arealer, malingsbehov, fargevalg – alt måtte elevene bidra med sjøl
. Maling ble kjøpt inn og arbeidet iverksatt.
Etter mange og lange arbeidsøkter sto endelig resultatet ferdig, og stolte elever (og veldig stolt rektor) kunne invitere kommunalsjefen for oppvekst til høytidelig åpning og «toalett-kunstutstilling» tirsdag 26. kl 13.30. Det ble servert Mozell i høye glass og fruktspyd til de som var til sted – alt organisert av elevene. Det kulturelle innslaget ved en av elevene var av det unike slaget – et kraftfullt stev med stor innlevelse – levert fra et av avlukkene skapte både latter og begeistring. Deretter ble snorene klippet og toalettene gjenåpnet i ny og vakker drakt. De som deltok på åpninga var imponert over både farger, malingsarbeid og kunst som var hengt opp.
Kommunalsjefen var imponert over engasjementet og over resultatet
substantial improvement in quality of life. viagra pills FOLLOW-UP.
. Elevenes arbeid går rett inn i skolens satsing i «Ungdomstrinn i utvikling» – hvor motivasjon, relevans og engasjement er sentrale begreper.