For ei grunnskoleuke!

grunnskolensdag28

Uke 42 har vært ei annerledes skoleuke på Sand skole. Årets grunnskoleuke hadde temaet Glede, omsorg og respekt, og var knyttet opp mot årets TV-aksjon til inntekt for forskning på demens. Grunnskoleuka ble avslutta med allmøte på Rambergstua fredag 18. oktober kl 18 for et alldeles fullsatt hus.

Skoledagen denne fredagen besto nok for de fleste klassene av hektisk allmøteøving og andre forberedelser til skolens dag. Kl 13 var det generalprøve.

10. klasse sørget for kantine kl 15, og da var det mange sultne elever og lærere i køen.

grunnskolensdag02grunnskolensdag03

10. klasse tjuvstarta salget av kakebokser og karameller fra Nordkak, men fikk du ikke sjansen til å handle denne fredagen, så dukker det snart opp noen elever fra 10. klasse i nabolaget ditt på salgsoppdrag.

grunnskolensdag04grunnskolensdag05

Klokka 16 starta skolens dag og da var det aktivitet å spore på ulike steder på skolen.

grunnskolensdag06grunnskolensdag07

Det var salg av ulike gjenstander som elevene på barnetrinnet hadde laget på sløyden og tekstilen i løpet av uka. 4. og 5. klasse arrangerte tombola, og det er alltid populært.

grunnskolensdag08grunnskolensdag09

Det var mange premier å velge mellom.

grunnskolensdag10grunnskolensdag11

Vinnersjansene var store. På gangen hadde 6. og 7. klasse quiz og gjettekonkurranse.

grunnskolensdag12grunnskolensdag13

10. klasse solgte bakevarer og kakebokser.

grunnskolensdag14grunnskolensdag16

Kakebordet i 10. klassens kafe bød på mange deilige kaker. Frode og Roy-Arne hadde Fronter-hjelp og foreldreundersøkelsen for foresatte.

grunnskolensdag17

Lasse satser på å gjette riktig antall godterier.

grunnskolensdag18grunnskolensdag19

På biblioteket hadde 9. klassen barnetime. De dramatiserte eventyret om Snehvit og de syv dvergene.

grunnskolensdag20

Og heldigvis endte det bra. Den kjekke prinsen fikk sin Snehvit.

grunnskolensdag32grunnskolensdag22

Gymsalen på skolen er ute av drift, og derfor var allmøtet flyttet til Rambergstua. Robin og Vårin fra 8. klasse var konferansierer og loset oss trygt gjennom forestillinga. Først ute var 10. klasse med «Hjerteknuser».

grunnskolensdag23grunnskolensdag24

Så var det 1. og 2. klasse som sang ABC-vise.

grunnskolensdag26

3
. klasse opptrådte med sangen «Slipp fisen fri». Det satte publikum stor pris på.

grunnskolensdag27grunnskolensdag28

grunnskolensdag29grunnskolensdag30

grunnskolensdag31

4. og 5. klasse sang om «Puff, den lille dragen».

grunnskolensdag34grunnskolensdag33

6. og 7. klasse hadde laget film om temaet «Glede, omsorg og respekt» og den ble vist på storskjerm.

Så var det duket for vikingtid og 8. klasse.

grunnskolensdag37grunnskolensdag38

Lisa Mari innledet fortellingen om Balders død. Balder hadde onde drømmer og drømte at han selv skulle dø.

grunnskolensdag39grunnskolensdag40

Og hvem er bedre til å trøste enn mamma Frigg og pappa Odin? Frigg var ikke rådløs og innkalte alle gudene til møte på Tingvollen
. Alle sverget å aldri skade Balder.

grunnskolensdag41grunnskolensdag42

Gudene hadde det morsomt med å prøve å skade Balder. Uansett våpen de brukte, så fikk ikke Balder en skramme.

grunnskolensdag43grunnskolensdag44

Selv ikke den mektige Tor kunne skade Balder. Den eneste guden som ikke var med på leken, var den blinde Hod. Loke tilbød seg å hjelpe Hod. Han spente buen med mistelteinen, det eneste levende på jord som ikke hadde sverget til Frigg. Pilen traff Balder og drepte han.

grunnskolensdag45grunnskolensdag46

Balders hustru, Nanna, sørget så fryktelig at hun døde av sorg. Frigg og Odin var ikke rådløs, og Odin lovte at den som kunne ri til Helheimen for å hente Balder tilbake, skulle få låne Sleipner, hesten hans.

grunnskolensdag47grunnskolensdag48

Odins sønn Hermod tar oppdraget. Han rir i 9 dager og 9 netter før han er framme. Hel går med på at hun skal gi slipp på Balder dersom alle levende vil gråte for han.

grunnskolensdag49

Gudene gråter for Balder, men Loke kler seg ut som kvinne og nekter å gråte. Dermed blir Balder værende i Helheimen.

grunnskolensdag50grunnskolensdag52

9. klasse klinket til med lett underholdning når de fremførte «Jag trodde änglarna fanns bara i himmelen».

grunnskolensdag53grunnskolensdag54

Så var turen kommet til lærerne, og de hadde børstet støv av den gamle skillingsvisen «Alperosen».

grunnskolensdag55grunnskolensdag56

Den uskyldsrene og vakre Alvilde er datter av en rik kjøpmann. Hun har mange friere, men avviser alle….

grunnskolensdag57grunnskolensdag58

helt til den unge og kjekke Kuno dukker opp. Alvilde lover at dersom han henter henne en alperose fra fjellets topp, så skal hun gifte seg med han. Kuno klatrer til topps, plukker blomstene og kaster dem til den skjønne Alvilde.

grunnskolensdag59grunnskolensdag60

Så skjer det tragiske. Kuno faller ned fra fjellet og dør, og Alvildes hjerte brister av sorg. Dermed dør hun også. Alvildes far, den rike kjøpmann Bro, kan slå fast at blodet fra Alvilde og Kuno har farget alperosen rød.

grunnskolensdag61grunnskolensdag62

Barneskolen avsluttet underholdninga med Blimed-dansen.

grunnskolensdag63grunnskolensdag64

Mary Løftingsmo og Terje Løvheim takket alle for ei flott og lærerik uke.

grunnskolensdag65grunnskolensdag66

Det samme gjorde Ellen, og Kent Are oppfordret til å stille opp på konsert i Miljøbygget lørdag 19. oktober kl 16 til inntekt for buss til Malangstun. Helt til slutt fikk vi vite at Ingrid Alvestad og Emilie Møllmann Løvheim hadde vundet quizen. mens Kevin Furumo vant gjettekonkurransen om godteglasset.

Så var det over, eller ikke helt, for på søndag er elever fra 6. og 7. klasse bøssebærerei årets TV-aksjon. Ta godt imot dem og gi så det monner!

Permalenke til denne artikkelen: http://web.sandskole.no/?p=2097