Supert i Steindalen!

bretur2

. klasse dro på klassetur til Steindalen onsdag 2
. oktober. Steindalshytta til Storeng Steindalen Trim var bestilt for to netter og så seint på året var det godt å vite at vi skulle overnatte i hytte.

Etter å ha kommet opp til hytta på onsdagen, fordelte vi soveplassene. De ti jentene sov på hemsen og guttene var fordelt på soverommene i første etasje. Pølsegryte med potetmos sto på menyen, og maten smakte fortreffelig. Ettermiddagen og kvelden gikk i hovedsak med til bare å være sammen og ha det riktig så sosialt.

fortellingfortelling2

fortelling3fortelling5

Kristian viste seg å være en fantastisk kreativ forteller og samlet mange av klassekameratene i sofakroken for eventyrstund.

poker1poker2poker3poker4

Kortspill og brettspill var populært; flaggspektrum, gruble (by og land), melodifantasi, kortskalle, ryktet går og klespoker var blant alternativene.

bretur1bretur3

Etter frokosten torsdag morgen forlot vi hytta med kurs for Steindalsbreen. Underveis ble det litt naturfags -og geografiundervisning.

bretur4bretur5

Det er ca 3,5 kilometer fra Steindalshytta til breen. Framme med endemorenen fra Den lille istida var det tid for litt mat og varm drikke.

bretur6bretur7bretur8bretur9

Etter en liten rast gikk vi de siste hundre meterne til brefoten.

bretur10bretur11

Breen krymper ganske kraftig
. Robin og Espen står ved skiltet som markerer hvor brefoten var i 1998
. Robins storebror var på klassetur i Steindalen i 2010, og da var brefoten ved skiltet på bildet til høyre.

bretur14bretur15

Vel framme ved breen kunne elevene ta smeltinga nærmere i øyesyn.

bretur16

Det begynte å regne når vi var ved breen, og dermed ble vi ikke så lenge før vi satte kursen nedover dalen igjen. Et siste stopp for fotografering på endemorenen fra den lille istida som var fra ca 1750-1910.

bretur17bretur18

Litt naturfag og geografi ble det også plass til på nedturen, blant annet om hvordan elvene former landskapet.

bretur19kort1

For Lisa Mari gikk det prestisje i å slå Lasse i Uno. Og hvor glad blir man ikke når man lykkes med det!

godteri

Godteri om kvelden var også veldig populært.

avgang

Fredags morgen var det ikke tid til mye annet enn å spise frokost, pakke sekken og vaske hytta før vi forlot Steindalen og dro hjem. Vi takker Storeng Steindalen Trim for oppholdet og gleder oss til neste gang vi skal på tur

Although the quantitative benefits of altering modifiablemedical and psychosocial history, physical examination and sildenafil side effects.

.

Permalenke til denne artikkelen: http://web.sandskole.no/?p=2056