Inn i granskogen…!

I naturfagtimene forrige uke lærte 6
. og 7
. klasse om forskjellene på en granskog og en furuskog. Idag tok vi turen ut i skogen for å undersøke om det faktisk stemte!

Første stopp på turen vår var Hundremeterskogen. Her undersøkte undersøkte vi om det var mulig å finne noen av de planteartene som vanligvis finnes i furuskog.

Noen av elevene fikk også et kjært gjensyn med gamle minner.

Turen gikk så videre mot Sjukavatnet med innlagt pause ved Grønnlihaugen
.

Etter at alle hadde fått pusten tilbake satte vi kursen opp i lia mot Grønnlihaigen for å utforske granskogen der oppe. Da vi nærmet oss sto grantrærne tett i tett nesten som en vegg foran oss. Men vi klarte å finne en åpning i veggen og smøg oss inn i den trolske granskogen.

Straks vi var inne, lukket skogen seg bak oss og lydene ble dempet. Lyset klarte ikke å trenge gjennom de tette grangreinene, og luften sto nesten helt stille. Det var ikke mange planter som trivdes i de lyssvake forholdene inne mellom grantrærne og bakken var stort sett dekket av gamle barnåler.

Vel framme ved Sjukavatnet var det tid for nistepakker og bålkos.

I tillegg til å undersøke forskjellene på furu- og granskog skulle vi også forsøke å framstille tjære ved hjelp av en mini- tjæremile
.

Tjæremila vår bestod av tre deler. Nederst var det en blikkboks som skulle samle opp tjære. Over denne var det en lokk fra et malingspann, og på toppen en til blikkboks.

Den nederste blikkboksen ble gravd ned i bakken, slik at den var beskyttet fra varmen
. Lokket, som vi på forhånd hadde laget et lite hull i, ble så lagt oppe den nederste blikkboksen på bakkenivå. Så fylte vi den øverste blikkboksen med tørre kvister av furu og satte den opp ned oppå lokket. For å få en lufttett forsegling mellom lokket og den øverste blikkboksen pakket vi sand rundt.

Så gjensto det bare å lage et bål rundt den øverste blikkboksen og la det hele stå i ca 45 minutter.

Spenningen var stor da vi fjernet restene av bålet og begynte grave fram den nederste blikkboksen.

Konklusjonen på eksperimentet vårt var klar. Vi hadde klart å fremstille tjære ved hjelp av tjæremila vår! Det var kanskje ikke de store mengdene, men vi hadde fått testet ut prinsippet og prosessen som mennesker har hatt nytte av i hundrevis av år.

Alt i alt var det en velykket uteskoledag.

Permalenke til denne artikkelen: http://web.sandskole.no/?p=1961